Att lotta monrad i boule – manuellt med ett monradskort per lag
Det finns dataprogram som underlättar, men
det finns också ett manuellt sätt.
Om det t.ex. saknas ström, då kan den manuella metoden användas.
Just den här manuella metoden kommer ursprungligen från schack-världen. Se
länken här:
https://schack.se/wp-content/uploads/img/monradslottning.pdf
Se Sveriges Schackförbunds hemsida, www.schack.se
Monradssystemet används i många sporter när alla inte hinner möta alla i en
turnering.
Monrad är en spelform där ett förutbestämt antal omgångar, ofta 4 eller
5,
spelas för att antingen utse segraren i tävlingen eller som utslagningsomgång
för vidare cupspel.
Första omgången lottas helt fritt,
med undantag för:
att lag från samma förening inte bör mötas i första omgången och
att eventuellt seedade lag ej möts.
Efter varje slutförd omgång rangordnas lagen efter resultat och placeras i en
ny "tabell":
1. Antal vunna matcher.
2. Total klotskillnad (klotdifferens)
hittills.
3. Vid lika differens, gäller
rangordningen från omgången innan.
4. Eventuellt inbördes möte.
Varje spelare har ett monradskort.
Idén är att de som vinner möter varandra och de som förlorar möter varandra.
Man börjar med att skriva ett kort för varje deltagare.
Sedan lottas korten så att varje kort får ett nummer: 1, 2, 3 …osv.
Detta nummer är också positionsnumret vid lottningen av första omgången.
Sedan får varje spelare ett nytt nummer efter varje omgång och den nya
placeringen i tävlingen.
Lagen paras ihop efter bestämda regler (se 1, 2, 3 och 4 ovan).
Först kollar man antalet kort.
Är det udda antal lag skall den sist placerade ha friomgång eller WO (Walk
Over) i den aktuella omgången.
Samme spelare kan bara ha friomgång en gång under en och samma tävling.
Seger på Walk Over bör räknas som en seger med 13-7, alternativt 11-6.
Sedan börjar lottningen.
Då börjar man alltid från början med positionsnummer 1.
Laget överst på listan möter det högsta laget som det inte mött tidigare.
I omgång 1 möts nr 1 och nr 2, nr 3 och 4 osv.
Samma spelare kan bara mötas en gång under en tävling.
Den som har högst nummer får börja matchen. Det vill säga t.ex. 2, 4 och 6 i
första omgången.
Senare i tävlingen ser man till vilket antal gånger som laget har fått börja.
Den som har fått börja minst antal gånger får börja matchen.
När man spelat första omgången förs resultaten in på korten.
Vinst (V) ger 1 poäng och förlust (F) ger noll (0) poäng.
När korten kommer tillbaka läggs de i poänghögar.
Alla 1-poängare i en hög och noll-poängare i en annan hög.
När Omgång 2 ska lottas
då räknar man först att alla kort är inne. Sedan skrivs positionerna in för
andra omgången.
Det går till så att korten inom en poänggrupp har samma ordning som inför
föregående omgång.
Den nya positionen skrivs in på korten ute till höger för ”Omgång 2”.
Lottningen fortskrider tävlingen ut på detta sätt
med följande sex principer som grund inför varje omgång:
1) Räkna att ni har rätt antal kort.
2) Gör en positionsordning (1, 2, 3, 4,
5 … osv.)
3) Ta ut friomgång med Walk Over och
klotdifferens +6 eller +5.
4) Lotta så att det högst positionerade
laget möter det högsta laget som det inte mött tidigare.
5) Den som börjat matcher minst antal
gånger - får börja.
Vid lika antal gånger börjat, får
den lägst positionerade (den sämste) börja.
6) Om det visar sig att det sista laget
redan mötts,
då bryts lottningen nerifrån med
ett lag i taget.
Används Monrad som utslagningsspelform, bör i slutspelet
det lag som placerat sig som nummer ett (1) möta
det sist placerade laget och
det lag som placerat sig som tvåa (2) möta
det näst sist placerade laget osv.
Rangordningen efter den sista omgången,
gäller som slutresultat om inte avslutande cupspel ska spelas.
*****
Här följer utseendet av MONRADSKORTET:
Exempel:
Lag
nr: |
|
||||||
|
Möter |
Spelas |
Börjar kasta ut
lillen |
Vinst / |
Klotdiff. |
Klotdiff. |
Position / |
Omgång
1 |
6 |
|
B |
V |
+8 |
+8 |
4 |
Omgång 2 |
8 |
|
- |
V |
+1 |
+9 |
3 |
Omgång
3 |
3 |
|
- |
F |
-8 |
+1 |
4 |
Omgång 4 |
1 |
|
B |
F |
-1 |
0 |
2 |
Omgång
5 |
2 |
|
B |
V |
+3 |
+3 |
2 |
Omgång 6 |
4 |
|
- |
F |
-2 |
+1 |
1 |
Omgång
7 |
7 |
|
- |
V |
+5 |
+6 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lag
nr: |
|
||||||
|
Möter |
Spelas |
Börjar kasta ut
lillen |
Vinst / |
Klotdiff. |
Klotdiff. |
Position / |
Omgång
1 |
|
|
|
|
|
|
|
Omgång 2 |
|
|
|
|
|
|
|
Omgång
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Omgång 4 |
|
|
|
|
|
|
|
Omgång
5 |
|
|
|
|
|
|
|
Omgång 6 |
|
|
|
|
|
|
|
Omgång
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Notering
av resultatet samt hjälpreda för att hålla reda på vilka lag som har mötts
En tabell där man markerar med resultatet, t.ex. 13-8.
Först markeras med blyerts så att det går att sudda ut,
innan lottningen är helt klar inför omgången.
Lag nr
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
/ Svante Sundelin i april 2025