Om spelformen MONRAD

Monrad som spelform i bouletävlingar                                       Svante Sundelin   Datum: 2025-07-06

Ordförklaringar
Med ordet spelomgång menas här ”match”, kan man säga.
Med ordet lottning menas här att man tar fram vilka lag som ska mötas och på vilka banor.
Med ordet rangordning menas här att lagen sorteras i ordningsföljd efter hur bra de är.
Med ordet hjälptabell menas här en tabell där man markerar vilka lag som har mött varandra.
Med ordet klotdifferens menas klotskillnad. T.ex. ett matchresultat 13-10 ger Klotdiff. +3.

Datorstöd eller manuellt ?
Det finns dataprogram som underlättar att använda Monrad. Det finns också ett manuellt sätt som beskrivs här. Om det t.ex. saknas ström eller om det saknas kompetens att använda ett dataprogram eller om ingen vill ta på sig ansvaret att genomföra en tävling med datorstöd - då kan den här manuella metoden med fördel användas. Sveriges Schackförbunds hemsida har en skrift som kort beskriver den manuella metoden:
https://schack.se/wp-content/uploads/img/monradslottning.pdf

Om Monrad
Spelformen Monrad används ofta i turneringar där man vill få fram en rättvis rangordning utan att alla möter alla. Det är populärt i schack, bridge, bordtennis, boule, padel och andra sporter eller spel med många deltagare.
Det är en spelform där ett förutbestämt antal spelomgångar spelas för att antingen utse segraren i tävlingen eller som utslagningsomgång för vidare cupspel. Idén med Monrad är ungefär att de som vinner möter varandra och de som förlorar möter varandra. Man bör undvika möten mellan lag som redan spelat mot varandra. I alla kända svenska dataprogram för boule är det tyvärr så att samma lag kan komma att mötas igen, men i den manuella metod som beskrivs här, kommer samma lag bara att mötas en enda gång under hela tävlingen.

Alla får spela lika många matcher
Till skillnad från utslagsturneringar, t.ex. cupformat, får alla deltagare spela hela turneringen, vilket ofta uppskattas av spelare.

Ger rättvisare slutresultat än lottade matcher
Lag möter motståndare med liknande resultat i varje spelomgång. Det innebär att ju bättre laget spelar, desto tuffare motstånd får laget – och tvärtom. Det gör att slutresultatet ofta speglar spelstyrkan bättre än slumpmässigt lottade matcher.

Effektivt jämfört med "alla möter alla"
Om man har många deltagare men begränsat med tid är Monrad mycket mer praktiskt än att låta alla möta alla. Det krävs färre matcher för att få en rangordning som ändå blir ganska rättvis.

Färre ojämna och tråkiga matcher
I takt med att turneringen pågår, kommer lag att möta andra lag med liknande rangordning.
Det minskar risken för ensidiga eller tråkiga matcher.

Spännande hela vägen
Eftersom lagen man möter är jämnstarka motståndare blir matcherna ofta jämna och intressanta – och även lag som inte är i toppen har något att spela för i varje spelomgång.

Monradskort
För varje lag finns det ett monradskort.
Under en turnering befinner sig korten antingen hos sekretariatet eller uppsatta på anslagstavlorna. Tävlingsledningen har i förväg fyllt i följande uppgifter:
o   Lagets nummer.
o   Tävlingens namn, plats och datum.
o   Arrangör.
o   Lagets påhittade namn.
o   Lagledarens och lagdeltagarens namn.

MONRADSKORTET exempel: 


























INNAN VARJE SPELOMGÅNG:

Man utgår då från raden med monradskort, där korten ligger sorterade på rangordningsnr efter hur bra lagen är hittills under turneringen, med de bästa lagen överst i raden.
Vid den allra första spelomgången är rangordningsnr samma siffra som lag nr.

1)  Lottning – för att avgöra vilka lag som ska mötas och på vilka banor matcherna ska gå
Man börjar alltid längst upp i raden med kort, med det lag som har rangordningsnr 1.
Motståndare blir nästa lag i raden som det inte mött tidigare, enligt hjälptabellen.
Båda monradskorten läggs sedan intill varandra.
Sedan görs samma sak med nästa monradskort, osv.
Om det skulle visa sig att det sista paret redan mötts, då ändras förfarandet så att lottningen går nerifrån och upp i raden, till dess att man hittar lag som inte mötts tidigare.
När allt är klart med vilka lag som ska möta varandra, först då skriver man in ”Bana nr”.
Matchen med det högst rankade laget, får alltid bana nr 1, osv.

2)  Hjälptabellen fylls i – för att senare kunna se vilka lag som har mött varandra.
Man fyller i tabellen först när lottningen är helt klar.

3)  Publicering av monradskorten
När lottningen är klar fäster man upp monradskorten på tavlorna. Alla kan då se vilka lag som ska mötas och på vilka banor matcherna ska spelas.

4)  Matcherna i spelomgången spelas – alla lagen spelar samtidigt


EFTER VARJE SPELOMGÅNG:

5)  Rapportering av matchresultat
En person från varje match meddelar sekretariatet om hur matchen slutade.
Om en bana ligger långt bort, kan man bestämma att man då ringer in matchresultatet.

6)  Matchresultaten skrivs in på monradskorten – och klotdifferens räknas ut och skrivs in

o   V eller F för vinst eller förlust, skrivs in i skilda kolumner.
o   Matchresultatet, t.ex. 13-8 (aldrig 8-13), skrivs in under ”Siffror”.
o   Plus eller minus klotdifferens – Matchen.
o   Plus eller minus klotdifferens – Hittills.


7)  Rangordning – monradskorten sorteras i ordning hur bra lagen är hittills
Monradskorten läggs i separata rader.
En egen rad för samma antal vunna matcher hittills.
Sista raden är då kort med lag som är utan vinst eller som har få vinster.
Sedan sorteras korten inom varje rad, enligt de här reglerna:
1.   Total klotdifferens hittills.
2.   Vid lika differens, gäller rangordningen från spelomgången innan.

Raderna läggs ihop så att högt upp i raden finns då korten till de bästa lagen hittills.
Man skriver in rangordningsnumret i korten under kolumnen: ”Rangordn.”.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Efter den sista spelomgången
Rangordningen av lagen gäller som slutresultat om inte slutspel ska spelas.
Man sätter då upp monradskorten på anslagstavlorna med det vinnande lagets kort överst.
Man kan se placeringen av lagen och man kan se exakt vad som har hänt under turneringen.

Walk over lottning om udda antal lag
Är det ett udda antal lag i en spelomgång, då ska det sämst placerade laget få walk over.
Ett och samma lag kan bara ha walk over en gång under tävlingen.
Räknas som en seger med 13-7, alltså Klotdiff. +6.




Hjälptabell - för att hålla reda på vilka lag som har mötts. Skriv numret på spelomgången.